آشنایی با شغل بازاریاب

  • سه شنبه 28 بهمن 1399 - ساعت 15:11
6 دقیقه زمان لازم برای مطالعه

بازاریابی مفهوم پیچیده‌ایه که اصول، استراتژی‌ها و تاکتیک‌های متعدد و متنوعی رو در بر می‌گیره، که شرکت‌های مختلف با بهره برداری ازشون در جهت پیدا کردن یک جایگاه خوب برای محصولات و خدماتشون در بازار و ترغیب مخاطب هدف به خرید تلاش می‌کنند.

بازاریابی یعنی فروش محصول و بازاریاب کسی است که مسئولیت فروش محصول یا خدمات یک سازمان را برعهده داره، امروز بازاریابی یکی از مشاغل حرفه‌ای و مهم در جهان جدیده و عملکرد این شغل مستقیما بر فروش محصول یا خدمات سازمان یا شرکت تأثیر داره و تمام فعالان اقتصادی در پی کسب تعداد مشتری بیشتر هستن. بنابراین یک بازاریاب خوب کسیه که با تخصص در زمینه فروش و با نگاهی حرفه‌ای و تیزبین برای یک محصول و یا خدمات، مشتریان هدف را شناسایی می‌کنه و کالای خودش رو به فروش می‌سونه.
مثال معروفی که درباره بازاریاب بین صاحبان کسب و کار گفته می‌شه اینه که اگر کسی بتونه یک خودکار ساده رو بفروشه، انقدر حرفه‌ای هست که یک کارخانه عظیم رو هم بفروشه.
بازاریاب‌های موفق عموما افرادی هستن که علاوه بر دانش بالا و به روز، خلاقیت زیادی برای پیدا کردن راه‌های ارتباطی و روش‌های جدید برای فروش محصولات و ارائه خدمات دارن. یک بازاریاب با روش‌های متنوع پل ارتباطی مناسبی میان نیاز مشتری (بازار هدف) و محصول (خدمات شرکت) ایجاد می‌کنه. با توجه به رقابت‌های تنگاتنگ در بازارهای امروز، بازاریاب‌ها باید بتونن از لحاظ روند فروش، کیفیت و ارائه محصول تمایز بیشتری را ایجاد کنند.

مهارت‌های موردنیاز برای شغل بازاریابی:

هوشیاری و توانایی شناخت بازار هدف

کشف ارزش محصول/ خدمات و پیدا کردن روش های ارتباطی بین بازار و ارزش تولیدی

روابط عمومی و قدرت بیان قوی

توان بالای مذاکره های توجیهی، استدلالی، مشاوره ای و حتی مقابله ای

تسلط بر مفاهیم و دانشهای تخصصی و وابسته به بازاریابی

قدرت تحیلی مناسب در زمان مذاکره و جلوگیری اتلاف وقت و خسته شدن مشتری

اطلاعت عمومی بالا و پیگیری برای به روز کردن اطلاعات شخصی درباره بازارها و شیوه‌های نوین فروش

ظاهر همیشه آراسته و مرتب

خلاقیت در تعیین استراتژی برای افزایش تأثیر برند تجاری و فروش محصول

استخدام بازاریاب

بازاریابی برای هر سازمانی ممکنه مستقیم یا غیرمستقیم از روش‌های مختلفی انجام بشه. بازاریاب‌ها در انجام بازاریابی مستقیم برای یک سازمان می‌تونن از ابزارهای مختلفی همچون اینترنت و تلفن نیز استفاده کنن. در چند سال اخیر این نوع بازاریابی بسیار مرسوم شده و عناوینی همچون بازاریاب تلفنی و بازاریاب اینترنتی به عنوان شغل های پردرآمد متقاضی زیادی دارند. مهارت برقراری ارتباط در تماس تلفنی و تسلط بر استفادۀ بهینه در بازاریابی از وب و دیگر ابزار ارتباطی، جزء جدا ناشدنی مهارت‌های یک بازاریاب موفقه. در واقع، تسلط بر هر نوع بازاریابی و اصولش معمولاً به سال‌ها تجربه و تلاش مستمر در حوزه‌های مختلف، از جمله تنظیم استراتژی، نویسندگی یا تجزیه و تحلیل داده‌ها نیاز داره.

مسئولیت ها و وظایف مدیر بازاریابی:

  • تحقیق و تحلیل دائمی روند بازار برای آگاهی از نیاز بازار و مشتری‌ها
  • شناسایی بازارهای هدف و بهترین راه های دستیابی بهشون
  • تدوین استراتژی های بازاریابی – به منظور ارائه به مدیرعامل و هیات مدیره شرکت برای تصویب و اجرا
  • برنامه‌ریزی و مدیریت بودجه بازاریابی
  • نظارت و اطمینان حاصل کردن از مناسب بودن روند تبلیغات، فروش و توزیع و تحقق وعده‌های داده شده به مشتری
  • نظارت و کنترل بر اثربخشی استراتژی‌ها و ایجاد تغییرات مثبت در صورت نیاز

در صورتی که بازاریابی را یک شغل کاملا تخصصی در نظر بگیریم فارغ التحصیلان رشته‌های مدیریت بازرگانی، مالی، صنعتی، دولتی، اجرائی، تبلیغات و بازاریابی همه از افرادی هستن که در صورت ورود به این شغل از پتانسیل بیشتری برای رشد و موفقیت بهره‌مند خواهند شد. البته تجربه و توانایی‌های فردی هم از خصوصیات مهمی هستند که در زمان استخدام بازاریاب قطعا موردتوجه مدیریت مجموعه قرار می‌گیرن.

برای مشاهده هزاران آگهی استخدام بازاریاب کلیک کن

 

 

 

مطالب مرتبط

کارمند باشیم یا کارمند نباشیم؟

معرفی شغل کارگر فنی

نظرات

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

آشنایی با شغل کارشناس تولید محتوا

آشنایی با شغل کارمند بیمه