معرفی شغل برنامه‌نویس

  • دوشنبه 20 بهمن 1399 - ساعت 17:11
10 دقیقه زمان لازم برای مطالعه

برنامه‌نویسی یک روش حل مسئله به کمک کامپیوتره و از اونجایی که کامپیوتر‌ها زبان‌ انسان‌ها رو درک نمی‌کنن و تمامی اطلاعات را به صورت اعداد صفر و یک می‌بینن، وجود یک برنامه‌نویس که زبان کامپیوتر رو بلده و می‌تونه مسائل رو برای نرم‌افزار مطرح کنه در دنیای دیجیتالی ما واجبه. کامپیوتر این مسائل نوشته شده رو به صورت کد دریافت و پردازش می‌کنه و برای ما به نمایش درمی‌یاره.

برنامه‌نویس، توسعه‌دهنده نرم افزار یا رمزگذار، شخصیه که نرم افزار رایانه‌ای ایجاد می‌کنه و برای انواع مختلفی از نرم‌افزارها کد می‌نویسه. تمام چیزی که که از طریق دستگاه‌های کامپیوتری می‌بینیم از بازی‌های کامپیوتری گرفته تا سیستم عامل‌ها، نرم‌افزارهای گوشی‌های هوشمند و … توسط برنامه‌نویسان کامپیوتری تولید شدن.
هدف یک برنامه نویس که در انگلیسی programmer یا coder نامیده می‌شه، ساختن یک برنامه‌اس که بتونه رفتار موردنظر و خواسته شده رو به صورت دستورالعمل‌های کامپیوتری دربیاره و به نمایش بذاره و سپس کدهای تولید شده رو در مرحله آزمون و خطا قرار بده و انقدر اشکال‌زدایی و تست کنه تا به نتایج موردنظر برسه.
برنامه‌نویس مسیر حرکت موردنظر رو به کامپیوتر یا سیستم نشون می‌ده و در مراحل بعدی این نقشه را مدام بررسی می‌کنه. مشکلات پیش اومده رو حل‌وفصل و مسیر رو هموار می‌کنه.

programming

 

مهارت‌های موردنیاز و اساسی برای یک برنامه‌نویس موفق 

 

تمرکز بالا: برنامه‌نویسی به علت پیچیدگی و سختی‌های که داره به تمرکز زیادی احتیاج داره تا دچار خطا و اشتباه نشه. کوچکترین خطاها در این شغل ممکنه به قیمت از دست رفتن زمان، سرمایه و انرژی کل تیم باشه.

قدرت حل مسئله: برنامه‌نویسی یعنی حل کردن مسئله. هضم پیچیدگی‌ها و تحلیلشون از ویژگی‌هایی هستن که یک برنامه‌نویس دائما باهاشون دست و پنجه نرم می‌کنه.

خلاقیت: خلاقیت از مهم‌ترین ویژگی‌های یک برنامه‌نویس موفقه. برنامه‌ای ارزشمنده که کسی قبلا تولیدش نکرده باشه یا به شیوه‌ای نو و مفیدتر نوشته شده باشه. برنامه‌نویس‌های خلاق نیاز کاربران رو می‌شناسن و به شیوه‌ای جدید نیازشون رو پاسخ می‌دن.

روحیه‌ی کار تیمی: برنامه‌نویس باید عملکردش رو بر اساس اقدامات همکارانش برنامه‌ریزی کنه و در صورت به وجود اومدن هر مشکلی در سیستم به سرعت مشکل رو حل و فصل کنه تا کل سیستم بتونن یکپارچه به فعالیتشون ادامه بدن.

یادگیری پویا: برنامه‌نویس باید عاشق یادگیری و مطالعه باشه و در جهان وابسته به تکنولوژی که هرروز ما با مشکلات و کشفیات جدیدی روبه‌رو هستیم، معلوماتش رو به روز کنه.

مدیریت زمان: برنامه‌نویسی یک فعالیت پیچیده و زمان‌بره و به موقع انجام شدن این کار که خیلی هم مسئله مهم و ضروری هستش به برنامه‌ریزی و مدیریت زمان احتیاج داره و برنامه‌نویس موظفه که از عهده این کار بربیاد.

بازار کار برنامه‌نویسی

درآمد برنامه‌نویس بسته به زبانی که یاد می‌گیره متفاوته ولی برنامه‌نویسی در حال حاضر یکی از پردرآمدترین شغل‌های دنیاست و احتمال این‌ که شما یک برنامه‌نویس ماهر باشین و بیکار بمونید خیلی کمه. خیلی از برنامه‌نویس‌ها به صورت فریلنسری فعالیت می‌کنن و همین باعث شده در دوران پاندمی کرونا هم به بازار کار این شغل لطمه‌ای وارد نشه.

برای برنامه‌نویس خوبی بودن به خلاقیت، تلاش، پشتکار و کنجکاوی زیادی احتیاجه. یک برنامه‌نویس باید خودش رو برای یادگیری عمیق و همیشگی آماده کنه تا اطلاعاتش همیشه به‌روز باشه و در زمینه شغلی خودش قوی‎تر عمل کنه.  فرآیند برنامه‌نویسی یک فرآیند زمانبر و طاقت‌فرساس که برای به نتیجه رسیدن صبر و حوصله زیادی می‌طلبه و برنامه‌نویس‌ها مجبورن ساعت‌ها پشت سیستم بشینن و کد بزنن یا درمورد کارشون جست‌وجو و تحقیق کنن.

فارق‌التحصیلان رشته‌های زیر می‌تونن به راحتی در زمینه برنامه‌نویسی فعالیت کنن:

رشته‌ی علوم کامپیوتر
رشته‌ی مهندسی نرم‌افزار
رشته‌ی مهندسی فناوری اطلاعات
و دیگر رشته‌های مرتبط با کامپیوتر

البته لازم به ذکر برای برنامه‌نویس موفق بودن نیازی نیست که حتما تحصیلات دانشگاهی خاصی داشته باشین، کارفرمای شرکت‌های مختلف موقع استخدام برنامه‌نویس خیلی دربند رشته و مدرک تحصیلی نیستن و مهارت، تسلط، تجربه‌ی برنامه‌نویس و ذهن خلاق براشون در اولویته. بنابراین این مهارت رو می‌تونید از طریق آموزشگاه‌های خصوصی یا مطالعه و تمرین شخصی یاد بگیرین.

برای مشاهده هزاران آگهی برنامه‌نویس کلیک کن

مطالب مرتبط

کارمند باشیم یا کارمند نباشیم؟

معرفی شغل کارگر فنی

نظرات

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

آشنایی با شغل کارشناس تولید محتوا

آشنایی با شغل کارمند بیمه