6 گام مؤثر برای پیدا کردن شغل موردعلاقه

  • یکشنبه 30 آذر 1399 - ساعت 16:09
8 دقیقه زمان لازم برای مطالعه

همسو بودن مسیر کسب درآمد و علایق، یک موقعیت عالی در زندگی هر فرد محسوب می‌شه، که شاید درصد کمی از افراد این شانس رو در زندگیشون تجربه کرده باشن. ولی با کمی توجه و کند‌وکاو در شخصیت خودمون می‌شه به این موقعیت ایده‌آل دست پیدا کنیم.

یک توصیه که معمولا موقع جستجوی شغل از اطرافیانتون می‌شنوین اینه که «به دنبال علایقت برو».
شما قبل از تصمیم‌گیری برای انتخاب رشته تحصیلی و شغل نیاز دارین که خواسته‌هاتون رو بشناسین. کارها، ایده‌ها و پروژه‌هایی که احساس شوق و رضایت در شما ایجاد می‌کنن، می‌تونن شما را به سمت مشاغلی هدایت کنن که ازشون لذت می‌برین و در اونها موفق خواهید شد. این ایده در ظاهر ساده‌س، اما پیروی از چیزهایی که دقیقاً بهشون علاقه دارین ممکنه دشوار باشه. پیدا کردن علایق و اشتیاقات، یک سفر مداوم و حتی برای بعضی از افراد مادام العمره. برای یافتن موضوعات و کارهایی که احساس هیجان رو در شما به وجود میارن تأمل، توجه و تلاش زیادی لازمه. روش‌های ادغام علایق با زندگی، به میزان قابل توجهی از فردی به فرد دیگر متفاوته. بعضی از افراد ترجیح می‌دن در بیرون از محل کارشون علایقشون رو دنبال کنن، در حالی که برخی دیگه ترجیح می‌دن زندگی کاری روزمره‌شون با اشتیاقاتشون هم‌سو باشه. همه چیز به جواب این دو سؤال بستگی داره:
1. چقدر تصمیم‌گیری‌هاتون رو با توجه به علایقتان انجام میدین؟
2. آیا دوست دارین فیش حقوقیتون با علایقتون گره بخوره یا نه؟

همونطور که می دونین داشتن درآمد عالی تضمین‌کننده رضایت از شغل و زندگی نیست. پس فرقی نداره هدفتون چی باشه مهم اینه که در درجه‌ اول با علایق و خواسته‌هاتون و در درجه‌ی دوم با ویژگی‌های فردی شما مطابقت داشته باشه، شاید شغلی که انتخاب می‌کنین شما رو میلیونر نکنه اما رسیدن به اهدافی که مطابق میل و خواسته‌های شما باشه از هر چیزی مهم‌تره. در غیر اینصورت شغل شما براتون احساس پوچی، دلسردی و افسرگی به همراه داره. پس شناختن علایقتون قبل از انتخاب شغل یک مرحله ضروریه.

شش مرحله که باید برای شناسایی علایقتون دنبال کنین:

  1. به دنبال نکات مهم در زندگی روزمره‌تون باشین.
  2. به مواردی که پول و وقتتون را صرفشون می‌کنین دقت کنین.
  3. مباحثی که دوست دارین به دیگران تدریس کنین یا درباره‌شون با دیگران صحبت کنین رو در نظر بگیرین.
  4. به نقاط قوتتون فکر کنین.
  5. تابلویی از علایقتون درست کنین.
  6. در مسیرهای شغلی کاوش کنین.

6 گام مؤثر برای پیدا کردن شغل موردعلاقه

پیدا کردن شغل مورد علاقه

  1. توجه، بهترین راه برای شناسایی علایق و اشتیاقاتمونه. به هر روزی که به دلیل موضوعی، وظیفه‌ای و یا فعالیت خاصی هیجان‌زده، علاقه‌مند یا خوشنود می‌شین نگاهی دقیق بندازین. به دنبال نکات عالی در روزتون باشین. ممکنه روز خاصی از هفته یا ساعتی از روز باشه که به دلایلی منتظرش هستین. همچنین ممکنه متوجه برخی شگفتی‌ها یا اوقات غیرمنتظره بشین که درنهایت بهترین قسمت روز شماس. درحالی که بسیاری از این نکات عالی ممکنه در حین کار اتفاق بیفته، اما این امکان هم وجود داره که بهترین لحظات شما در زمانی که برای خودتون، دوستانتون و خانواده‌تون اختصاص می دین یعنی در خارج از محل کار رخ بده. توجه به این موضوع که لحظات پرشور شما در کجا و با چه کسانی اتفاق می‌افته، شما رو یک قدم به دونستن اینکه اشتیاق شما به شغل مربوطه یا سایر قسمت‌های زندگی، نزدیک‌تر می‌کنه.
  2. توجه داشته باشین که وقت و هزینه‌تون رو صرف چه چیزهایی می‌کنین. همه ما تمایل داریم منابعمون رو بر روی چیزهایی متمرکز کنیم که برای ما معنی‌دار هستن، از جمله وقت و هزینه. به صورتحساب کارت‌های اعتباری یا بانکیتون نگاه کنین و بررسی کنین. به عناوین کتاب‌ها، مجلات، فیلم‌ها یا پادکست‌هاتون نگاه کنین. ژانر، موضوع یا مضمون خاصی خودنمایی نمی‌کنه؟
  3. موضوعاتی رو که دوست دارین به دیگران تدریس کنین یا درباره‌شون با دیگران صحبت کنین رو در نظر بگیرین. تعاملاتتون با دیگران رو در نظر بگیرین. از چه نوع مکالمه‌ای بیشتر لذت می‌برین؟ آیا به خصوص علاقه دارین که در مورد یک موضوع خاص صحبت کنین؟ چه چیزهایی رو در فضای مجازی به اشتراک می‌ذارین و یا تمایل دارین دیگران رو در موردشون آموزش بدین. اینها اغلب موارد مهمی هستن که ما به دنبالشونیم.
  4. به نقاط قوتتون توجه کنین. اختصاص دادن وقت به شناسایی مهارت‌ها، نقاط قوت و ضعف شما می‌تونه به درکتون از میزان وقت و انرژی که برای پیشرفت یک استعدادتون باید صرف کنید، کمک کنه. ممکنه شما یک مهارت خاص داشته باشین که در انجام بعضی کارها به شما اعتماد به نفس و انگیزه بده و تا به حال بهش بها نداده باشین.
  5. تابلویی از تصاویر علایقتون درست کنین. عکس هر چیزی که برای شما جذابه می‌تونه قسمتی از این تابلو باشه، هرروز تابلوی شما کامل و کامل‌تر می‌شه از عکس چیزها، موقعیت‌ها و فعالیت‌هایی که برای شما جذابن و در نهایت این تابلو می‌تونه جواب خیلی از سؤال‌های شما رو بده و یک منبع الهام مهم باشه.
  6. مسیرهای شغلی مختلف رو کاوش کنین. هنگامی که چند مسیر مورد علاقه‌تون رو شناسایی کردین، در مورد جزئیات و توانایی‌هاتون در این شغل‌ها فکر کنین. این کار رو می‌تونین با مرور عناوین شغلی مختلف انجام بدین. خواندن توضیحات مشاغل ممکنه به شما کمک کنه نقش‌هایی که بهشون جذب می‌شین رو پیدا کنین. حتی خواندن درباره یک کار یا مسئولیت خاص که براتون جالبه، ممکنه به شما کمک کنه تا با بقیه شغل‌های مرتبط که حتی ممکنه برای شما مناسب‌تر هم باشن، آشنا بشین.

برای آشنایی با مشاغل مختلف کلیک کنید.

حتی در صورتی که متوجه شدین دوست ندارین اشتیاقتون رو به عنوان یک حرفه دنبال کنین، باز هم می‌تونین از مواردی که براتون ذکر کردیم برای تعیین لایف استایلتون کمک بگیرین و تعیین کنید برای حمایت از سبک زندگی موردعلاقه‌تون به چه سطح حقوق، مزایا یا سایر ویژگی‌های شغلی نیاز دارین.
وقت اختصاص دادن برای شناسایی مواردی که در زندگیتون احساس رضایت، هیجان و انگیزه رو برانگیخته می‌کنن، در تشخیص مسیر درست شما نقش اساسی داره و تبدیل هر اشتیاقی به شغل فقط با جستجوی فرصت‌ها و پیدا کردن نقش‌هایی که موردعلاقه شماس، اتفاق می‌افته.

 

کارپیشه

مطالب مرتبط

یک رزومه برنده شامل چه اطلاعاتی می‌شود؟

باید و نبایدهای نوشتن اطلاعات شخصی در رزومه

نظرات

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

در هنگام نوشتن رزومه این کارها را انجام ندهید

چند نکته مهم درباره زبان بدن در مصاحبه شغلی