کرونا و بازار داغ فریلنسرها

  • سه شنبه 07 بهمن 1399 - ساعت 16:11
8 دقیقه زمان لازم برای مطالعه

شیوع ویروس کرونا، بازار نیروی کار رو در کل جهان ویرون کرده. کاهش تقاضا، فروش و کارایی سازمان‌ها باعث شده کارفرماها مجبور بشن برای کاهش هزینه‌ها دست به اقداماتی بزنن که نتیجه‌ این اقدامات افزایش بیکاری و مرخصی‌های اجباری و کم شدن ساعت‌های کاری بوده. در این بین، تنها بازار فریلنس‌ها رونق گرفته چون به انزوا عادت دارن.

آیا می‌دونستین طبق گزارش سی‌ان‌بی‌سی مشاغل فریلنس در سه ماهه دوم سال 2020 نسبت به مدت مشابه سال 2019 با رشد 41 درصدی به 605 هزار مورد رسیده؟
در اوضاع و احوالی که خطر ابتلا به کرونا ترسی بی‌سابقه در دل مردم جهان ایجاد کرده و شرکت‌های زیادی تعطیل شدن یا فعالیت‌هاشون رو به صورت دورکاری پیگیری می‌کنن، فریلنسرها دارن به راحتی در منزل به کارشون ادامه می‌دن و حتی این بحران رو برای خودشون به فرصت تبدیل کردن و زمینه فعالیتشون رو گسترش دادن.

ساده‌ترین تعریفی که برای فریلنسر (Freelancer) یا آزادکار در دهه‌های اخیر مطرح شده به فردی گفته می‌شه که بدون داشتن تعهد بلندمدت به یک سازمان یا شرکت خاص، حرفه‌، تخصص و کسب و کارشون رو که معمولا هم یک‌ نفره‌اس، به سازمان‌های مختلف ارائه می‌کنن و معمولاً ساعتی، روزانه یا پروژه‌ای دستمزد می‌گیرن و پس از تحویل کار، مسئولیتی در قبال شرکت ندارن. این افراد می‌تونن به طور همزمان برای چند شرکت یا سازمان کار کنن و محدودیتی در انجام و دریافت پروژه‌ها ندارن. به این شغل که فرد به صورت دورکاری و آزاد به دیگران خدماتی ارائه می‌ده، فریلنسینگ گفته می‌شه.

شاید براتون جالب باشه که بدونید در ابتدا اصطلاح فریلنستر (Freelancer) برای مزدورهای قرون وسطایی استفاده می‌شد که هیچ‌گونه تعهدی به خاندان سلطنتی یا اشراف‌زادگان نداشتن و برای هر شخصی که بیشترین پول رو بهشون پول پرداخت می‌کرد، می‌جنگیدن ولی بعدها این اصطلاح وارد دنیای اقتصاد شد.
با ظهور اینترنت و تکنولوژی‌های ارتباطی، فرصت کار از راه دور و غیرحضوری امکان پذیر شد و مشاغل جدیدی وارد بازار کار شدن و فعالیت فریلنسرها افزایش پیدا کرد. این افزایش انقدر جدی و چشمگیر بود که اصطلاحی به نام Freelancer Economy یا اقتصاد فریلنسرها امروزه شکل گرفته.

فریلنسری چند سالی است که در کشور ما هم خیلی مورد توجه قرار گرفته و در مدت زمان کوتاهی تونسته محبوبیت زیادی بین افراد متخصص، دانشجویان، ساکنین شهرهای غیراقتصادی و … پیدا کنه تا بدون نیاز به حضور فیزیکی در شرکت‌ها و سازمان‌ها، بتونن درآمدزایی کنن.

زبق گزارش سی‌ان‌بی‌سی این وضعیت نشان‌دهنده علاقه روزافزون کارمندها به سمت کار مستقله و پیش‌بینی می‌شه که بحران کرونا در سال 2021 هم ادامه داشته باشه و یک تغییر پایدار و اساسی در آینده مشاغل و حرکت بیشتر به سمت کار در منزل و استفاده از فری‌لنسرها ایجاد خواهد شد.

کرونا و بازار داغ فریلنسرها

فریلنسرینگ هم مثل تمام کارهای دیگه مزایا و معایبی داره پس بهتره قبل از اینکه تصمیم بگیرین که یک فریلنسر باشین یا کار ثابت داشته باشین باید این مزایا و معایبش رو بررسی کنید.

مزایای فریلنسرینگ چیست؟

 

1.آزادی عمل
اصلی‌ترین مزیت فریلنسر بودن آزادی عمله. یک فریلنسر در هر زمان و مکانی که تمایل داشته باشه، می‌تونه کار کنه. لپ‌تاپ و اینترنت ابزار اصلی کارش هستن و به کمک این دو، در هر ساعت از شبانه روز و در هرجای دنیا می‌تونه پروژه‌هاشون رو به انجام برسونه. در کارهای فریلنسری زمان کاری منعطف با شرایط زندگی شماس. هدف تحویل به موقع پروژه‌اس و میتونید هر موقع که تمایل دارین روی پروژه کار کنید، استراحت کنید و یا ناهار میل کنید. در فریلنسرینگ در واقع برای خود کار می‌کنید، هیچ ناظری بر کار شما نظارت نمی‌کنه و حق انتخاب دارین مطابق میل خودتون روی هر پروژه‌ای که بخواهین کار کنید.

2.کسب درآمد بیشتر
یک کارمند حقوق و دستمزد مشخص و ثابتی داره، ولی درآمد فریلنسرها با توجه به تخصص و حرفه‌ای که در آن فعالیت می‌کنن، متفاوته و هرچقدر زمان بیشتری برای به انجام رسوندن پروژه‌هاشون بذارن درآمد بیشتری کسب می‌کنن و هیچ محدودیتی در تعداد همکاری با سازمان‌ها ندارن.

3.صرفه‌جویی در هزینه‌ رفت‌و‌آمد و نداشتن مشکلات حضور در محل کار
اگر شما به صورت فریلنسر مشغول به کار باشید، هزینه رفت و آمد و پرت زمانی شما حذف می‌شود و با مدیریت زمان می‌تونید به راحتی درآمد خوبی به دست آورین. برای کار کردن در هر سازمانی شما روزانه زمان و هزینه زیادی رو صرف رفت و آمد و ترافیک می‌کنید به خصوص در شهرهای شلوغ و بزرگ.

معایب و مشکلات فریلنسرینگ چیست؟

 

1.مسئولیت تمام کارها به عهده شماست
در فریلنسرینگ چیزی به اسم کار گروهی وجود نداره، مجبورید همه کارها رو تنهایی انجام بدین، همه مسئولیت‌ها به عهده خودتونه، حتما باید از مهارت کافی در زمینه‌ای که پروژه می‌پذیرین برخوردار باشید و برای کارهاتون زمانبندی کنید. در صورت نداشتن برنامه‌ریزی صحیح و منظم قطعا به مشکل بر می‌خورین و باز هم باید تنهایی گره از مشکلتون باز کنید تا بتونین به موقع و درست به تعهداتتون عمل کنید.

2.نداشتن درآمد ثابت
بزرگترین مشکل فریلنسرینگ نداشتن درآمد ثابت و مشخصه. پس نمی‌تونید برنامه‌ریزی مالی داشته باشین. اما اگر کارمند اداره یا شرکتی باشید هر ماه حقوق ثابتی دریافت می‌کنید و این امکان براتون فراهمه که برنامه‌ریزی منظم و دقیقی برای درآمدتون داشته باشین و در صورتی که بازاریابیتون به شکلی قوی انجام نشه ممکنه در بعضی از بازه‌های زمانی پروژه‍ای در دست نداشته باشین و در اون مدت درآمدی هم کسب نکنید.

3.نداشتن حقوق قانونی
فریلنسرها از یکسری حقوق قانونی که کارمندها ازشون برخوردارن، محرومن. در این شیوه، از هیچ بیمه درمانی بهره‌مند نیستید و خبری از حقوق بازنشستگی و مرخصی با حقوق در کار نیست و تا زمانی پول به دست می‌یارین که قادر به انجام پروژه‌ها با کیفیت مناسب باشین.

4.رقابت
امروزه فریلنسینگ به خاطر مزایایی که داره یکی از مشاغل محبوب به خصوص بین دانشجویان است و انتظار می‌ره که کـار پیدا کردن به عنوان یک فریلنسر مقداری سخت‌تر از قبل شده باشه! بازار فریلنسرها به شدت رقابتیه و نیاز به فریلنسرهای قابل اعتماد و با کیفیت، در حال رشد داره، برای موفقیت در این شیوه باید مهارت ودانش زیادی در زمینه کاری خود داشته باشین و با مطالعه و یاد گرفتن دانش‌های نو هرروز خودتون رو قوی‌تر کنید و اطلاعاتتون رو به روز نگه دارین.

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

کرونا و بازار داغ فریلنسرها

نظرات

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.