8 راهکار ساده برای داشتن تمرکز بیشتر در محیط کار

  • دوشنبه 08 دی 1399 - ساعت 11:10
8 دقیقه زمان لازم برای مطالعه

حتماً برای شما هم پیش اومده که بخواین کاری رو انجام بدین ولی تمرکز کافی برای انجام اون کار رو نداشته باشین. اصولاً زمانی یک شخص می‌تونه کاری رو به ‌درستی انجام بده که بتونه روی اون کار تمرکز کنه. هیچ کاری بدون تمرکز پیش ‌نمی‌ره، پس در قدم اول برای شروع هر کاری باید عوامل اختلال در تمرکز رو از خودمون دور کنیم.

صرف نظر از این که چه کسب‌و‌کاری داریم،‌ عدم‌تمرکز همیشه معضل بزرگی برای همه ما بوده و داشتن تمرکز از مهارت‌های اساسی و خیلی مهمه و می‌تونه افزایش کارایی و موفقیت رو در هر فعالیتی به همراه داشته باشه.
هنگام کار عوامل زیادی میتونن باعث حواس‌پرتی و عدم‌تمرکز ما بشن و سطح بهره‌وری رو پایین بیارن. ما باید تمام سعیمون رو بکنیم که از این عوامل خودمون رو دور نگه داریم. با چند ترفند ساده می‌شه تمرکز و جمع کردن حواس رو برای خودمون آسون‌تر کنیم.

تمرکز در کار

1.لیست کردن و برنامه‌ریزی برای انجام کارها

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش تمرکز، زمانبندی، برنامه‌ریزی و داشتن استراحت‌های منظمه. شما می‌تونید به ساده‌ترین شکل یک لیست از کارهای روزانه‌تون تهیه کنید و با اختصاص دادن زمان موردنیاز برای انجام هر کار برای کل روزتون برنامه‌ریزی کنید. این کار به ذهن و برنامه‌های شما نظم می‌ده.

2.استفاده از هدفون

یکی از بزرگترین عوامل حواس‌پرتی در محیط کار قطعاً آلودگی‌های صوتی هستن، یک هدفون می‌تونه به شما برای دوری از این سر و صداها کمک کنه، شنیدن یک موسیقی بیکلام، یک شعر آرامش‌بخش و یا حتی سکوتی که هدفون به شما می‌ده می‌تونه به شرایط تمرکز شمارو فراهم کنه و باعث می‌شه ذهن شما بتونه صداهای مزاحم رو نادیده بگیره.

3.نظم و نظافت میز و محیط کار

میز و محیط کارتون رو طبق سلیقه خودتون نظافت کنید و نظم بدین، این نظم لزوماً به معنی خلوت کردن میز نیست، هرکسی بسته به سلیقه شخصیش نظم و چیدمان متفاوتی رو می پسنده که باعث آرامش فکری‌ و تمرکزش می‌شه. وجود گیاهان در محیط کار طراوت و آرامش رو چندین برابر می‌کنه.

4.خوردن غذا و نوشیدنی کافی و به‌‌موقع

با شکم سیر تمرکز کردن خیلی راحت‌تره، سعی کنید به همون اندازه که در انجام کارهاتون نظم دارید، در خوردن غذا، میان‌وعده و نوشینی هم نظم داشته باشید، به هیچ عنوان سعی نکنید در حالی که تمام وجود شما به غذا و انرژی احتیاج داره، کار کنید. گرسنگی و خستگی دو عامل بزرگ برای حواس‌پرتی هستن و ناخودآگاه شما رو به اتفاقات اطراف حساس می‌کنن.

5.خاموش کردن تلفن همراه

تلفن همراهتون رو در حالت بی‌صدا یا پرواز قرار بدین، صداهای شبکه‌های اجتماعی رو قطع و تلفن همراه رو از خودتون دور کنید. پیغام یا یک تماس نامرتبط به کار، می تونه رشته افکار شما رو پاره کنه و برای ساعت‌ها تمرکز شما رو برهم بزنه.

6.انتخاب صندلی راحت و استاندارد

ما میانگین 8 ساعت از روزمون رو روی صندلی کاری می‌شینیم. پس انتخاب یک صندلی راحت و استاندارد به تمرکز شما کمک چشمگیری می‌کنه، استفاده از صندلی بی‌کیفیت در درازمدت آسیب‌های جدی به کمر و گردنتون وارد می‌کنه و این آسیب‌ها و عدم آرامش تأثیر مستقیم روی تمرکز و کارایی شما داره، شاید به همین علته که همیشه برای مدیران با کیفیت‌ترین صندلی‌ها انتخاب می شه. اگر صندلی با کیفیت و راحت باشه و بدن در آرامش قرار بگیره مسلماً کارایی فرد هم افزایش چشمگیری خواهد داشت.

7.پوشیدن لباس راحت

آرامش بدن شما یکی از تأثیرگذارترین عوامل بر روی تمرکز شماست. پس سعی کنید لباسی راحت برای محیط کار انتخاب کنید که با دمای محیط هم سازگار باشه. احساس گرما، سرما، پارچه های زبر و … همگی باعث اختلال در تمرکز شما هستن.

8.به خودتون جایزه بدین

تمرکز حواس و طبق برنامه پیش رفتن کاری دشواره که شاید هرکسی در این زمینه موفق نباشه و نتونه از عوامل اختلال در تمرکز دوری کنه، پس هروقت تمام کارهاتون رو طبق برنامه انجام دادین به خودتون جایزه بدین و خودتون رو تشویق کنید. به این صورت پله‌های پیشرفت رو با انگیزه بیشتری پیش طی می‌کنید.

 

کارپیشه

مطالب مرتبط

هفت نکته مهم در زبان بدن که از شما سخنران بهتری می‌سازد

8 راهکار ساده برای داشتن تمرکز بیشتر در محیط کار

نظرات

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

محیط کاری ایده آل چه ویژگی هایی دارد؟

8 ترفند برای موفقیت در کار در منزل