آشنایی با شغل حسابدار

  • پنجشنبه 23 بهمن 1399 - ساعت 13:11
8 دقیقه زمان لازم برای مطالعه

حسابدار یکی از مهم‌ترین عناوین شغلی در تمام مؤسسات و شرکت‌ها بدون درنظر گرفتن اندازه و حوزه فعالیتشونه. حسابدار مسئولیتی پرتنش و پر استرس داره. کار حسابدار به‌طور خلاصه، شامل سه مرحله ثبت، تهیه گزارش و ارائه اطلاعات مالی شرکته.

حسابداری یکی از حساس‌ترین و مهمترین مشاغل برای هر سازمان یا شرکته. شغل حسابدار که در زبان انگلیسی با عبارت Accountant شناخته می‌شه، عملیات حسابداری یا حسابرسی رو انجام می‌ده و مسئول جمع‌آوری و رسیدگی به اطلاعات مالی سازمانه. در واقع حسابدار فردیه که اطلاعات مالی رو شناسایی، بررسی، طبقه‌بندی و ثبت می‌کنه و سپس در قالب گزارش‌­های مالی به ذی‌نفع‌های مالی داخلی، خارجی، مدیران سازمان‌ و بانک‌ها ارائه می­‌کنه.

در طول تاریخ روش فعالیت حسابدارها تغییرات بسیاری کرده، از همه این تغیرات مهم‌تر ورود نرم‌افزارهای حسابداری به روند شغلی آنهاست. این نرم‌افزارها، روند کاری حسابدارها رو کلی آسون‌تر، سریع‌تر و بادقت‌تر پیش می‍‌بره.

در این شغل مهم‌ترین چیز دقت و توجه بالای حسابدار در انجام محاسبات و بررسی جزئیاته، چون یک اشتباه ساده در روند مالی هر مجموعه ممکنه ضرر و زیان‌های جبران‌ناپذیری رو به همراه داشته ‌باشه.

 

Do-I-need-an-accountant-in-Turkey

وظایف حسابدار

 

ثبت اطلاعات کارکنان و محاسبه حقوق و دستمزدشون در پایان هر ماه و پرداخت فیش حقوقی براساس داده‌های موجود از ساعت‌های کاری، مرخصی، غیبت و …

ثبت و نگهداری اسناد مالی در دفاتر و یا سیستم حسابداری به صورت دقیق چون درغیر این صورت، کوچکترین اشتباه در ثبت داده‌ها می‌تونه در وضعیت مالی شرکت اختلال ایجاد کنه.

تهیه و بررسی صورت‌های مالی و کسب اطمینان از درستی و انطباقشون با قوانین و مقررات مالی و محاسباتی جاری کشور و مجموعه.

محاسبه بدهی‌های مالیاتی، تهیه اظهارنامه مالیاتی و نظارت به پرداخت صحیح و به موقع مالیات‌ها

ارزیابی و ارائه اعداد و ارقام مربوط به عملیات‌های مالی، سود و زیان فعالیت‌های شرکت به صورت دقیق و جزئی به مدیریت، به منظور کمک به برای تصمیم‌گیری‌های که توجیح مالی دارن.

پیشنهاد بهترین روش‌ها برای کاهش هزینه، افزایش درآمد و بهبود سود مجموعه

مهارت و دانش لازم یک حسابدار

 

آشنایی با نرم‌افزارهای جدید حسابداری و دانش و مهارت به روز:

جهت سهولت و سرعت بخشیدن به روند فعالیت‌های مالی شرکت

آشنایی با قوانین و مقررات مالیاتی:

انطباق روند مالی یک شرکت با قوانین و مقررات کشوری یک مسئله مهم و حائز اهمیته و در صورت آشنا نبودن حسابدار با این قوانین، ممکنه در روند کاری مجموعه نسبت به رعایت این قوانین تخلف صورت بگیره.

قدرت تجزیه و تحلیل مسائل و محاسبات: به منظور توان تحلیل، تصمیم‌گیری و حل مشکلات در زمینه مسائل مالیاتی، بیمه و …

پشتکار و وقت شناسی: زیرا زمان‌هایی از سال هست که حجم کار حسابداران خیلی زیاده ولی بازهم تیم حسابداری باید کارشون رو با کیفیت و سر وقت به اتمام برسونن.

دقت و توجه به جزئیات: با توجه به کار مداوم با اعداد و ارقام ریز و درشت این کار توجه و تمرکز بالایی رو نیاز داره.

مهارت ریاضیات و فناوری اطلاعات: برای کار کردن با نرم افزارهای مالی و حسابداری که امروز به صورت فراگیر در شرکت ها و سازمان ها استفاده می‌شن مهارت ریاضی و فناوری ضروریه.

قدرت سازماندهی: به منظور امکان ساختار دادن و سازمان دادن به گزارش های مالی و در صورت ارتقاء و داشتن پست رئیس حسابداری یا مدیر مالی، داشتن قدرت کنترل و نظارت رویحسابدارها

قابل اعتماد بودن و رازداری: حسابدارها به مهمترین اطلاعات و اسناد مجموعه دسترسی دارن بنابراین مدیریت باید خیالش از رازداری و قابل اعتماد بودن حسابدار راحت باشه.

حسابداری جزو مشاغل با بازارکار خوب محسوب می‌شه چون هر مجموعه‌ای فارق از اینکه کوچیک یا بزرگه یا اینکه در چه زمینه‌ای فعالیت داره حداقل به یک حسابدار جهت هماهنگی امور مالیش احتیاج داره و نبود یک حسابدار باعث بی‌نظمی در برنامه‌ریزی مالی مجموعه و در نهایت ورشکستگی مالی می‌شه.

به جز حسابدارهاییی که به صورتت تمام وقت در سازمان‌ها و مجموعه‌ها در حال فعالیتن، خیلی از حسابدارها هم به صورت دورکاری و در منزل، صورت‌های مالی چندین مجموعه رو تجزیه و تحلیل می‌کنن. در نتیجه حسابداری از جمله مشاغلی که در دوره پاندمی کرونا و قرنطینه هم زیاد لطمه ندیده.

فارغ‌التحصیلان رشته‌های حسابداری، مدیریت (گرایش‌های مالی، بازرگانی، صنعتی و دولتی)، اقتصاد می‌تونن در این شغل موفق باشن. البته تجربه و توانایی‌های فردی هم از خصوصیات مهمی هستن در که در زمان استخدام موردتوجه مدیریت مجموعه قرار می‌گیرن.

فراموش نکنید که اگر علاقه‌مند به کار در حرفه حسابداری هستین و تمایل دارین در این کار به موفقیت برسید، باید دارای دقت بالایی باشین و همچنین باید توان محاسباتی خوبی داشته و امین کارفرمای خود باشین. در کار حسابداری تحصیلات، مهارت و دانش از ملزومات کار محسوب می‌شن، درنتیجه اگر می‌خواین در این کار موفق بشین سعی کنید دانش و مهارت این کار رو کسب کنید و اطلاعاتتون رو به روز نگهدارین. نرم افزارهای حسابداری جدید رو یاد بگیرین و قوانین و مقررات مالیاتی جدید رو مطالعه کنید. شما درصورت داشتن مدرک دانشگاهی یا حرفه‌ای معتبر و سابقه کار لازم می‌تونید در آزمون جامعه حسابداران رسمی کشور شرکت کنید و به صورت رسمی عضو جامعه حسابداران بشین. این عنوان به شما کمک می‌کنه تا راحت‌تر به شغل موردنظرتون برسید.

برای مشاهده هزاران آگهی استخدام حسابدار کلیک کن

 

مطالب مرتبط

کارمند باشیم یا کارمند نباشیم؟

معرفی شغل کارگر فنی

نظرات

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

آشنایی با شغل کارشناس تولید محتوا

آشنایی با شغل کارمند بیمه