آشنایی با شغل کارشناس فروش

  • شنبه 11 بهمن 1399 - ساعت 11:11
10 دقیقه زمان لازم برای مطالعه

یکی از اهداف کلیدی و متداول‌ درآمدزایی هر سازمان یا شرکتی، فروشه. این فروش بسته به نوع شرکت و حوزه‌ای که سازمان در اون فعالیت داره، می‌تونه مربوط به یک محصول یا ارائه خدمات خاص برای مشتریان باشه. کارشناسان فروش نیروی محرکه این واحدن و وظیفه دارن با معرفی تلفنی یا حضوری محصول و مزیت‌هاش، مشتریان بالقوه رو راضی به خرید کنن.

کارشناس فروش، نقطه ارتباطی بین سازمان و مشتریه و به جز افزایش میزان فروش و ساده کردن فرآیندش، وظیفه راهنمایی، مشاوره و پیگیری شکایت‌های مشتری‌ها رو هم بر عهده داره. اگر کارشناس‌های فروش بتونن تمام این مراحل رو به خوبی پشت سر بذارن، می‌تونن در دنیای رقابتی امروز از سازمان‌های رقیب‌ پیشی بگیرن و باعث موفقیت‌های چشمگیر یک سازمان بشن.

کارشناس فروش در همه حال باید اطمینان پیدا کنه که مشتری‌های فعلی از محصولات و خدمات صحیح برخوردارن، بازارها و مشتری‌های جدید رو شناسایی کنه و مشتریان احتمالی رو تقویت کنه. البته مسئولیت این کارشناس‌ها بسته به اینکه در چه صنعتی و با چه ابعادی فعالیت دارن، متفاوته و ممکنه از پاسخگویی به تلفن‌های مشتریان تا نظارت به عملکرد شرکت‌های رقیب رو شامل بشه که همه اینها در پی داشتن روابط خوب با مشتری‌ها و گشتن به دنبال فرصت‌های جدید فروش به دست می‌یاد.

کارشناس فروش برای به انجام رسوندن وظایفش باید ارتباط نزدیکی با سایر بخش‌های سازمان داشته باشه تا به طور مداوم از شرایط محصول، خدمات و انبار مطلع باشه تا بر پایه این اطلاعات روی فروش متمرکز بشه و از طرفی دیگه نیاز مشتری، بازار و شکایات رو با واحد تولید و مدیریت در میون بذاره تا تمام واحدها بتونن به صورت یکپارچه برای حل مشکلات و پیشرفت بیشتر تلاش کنن.

آشنایی با شغل کارشناس فروش

مسئولیت‌های شغلی کارشناس فروش

 

1. توانایی فروش محصول و ارائه خدمات به مشتری
2. توانایی ارائه مشاوره، پاسخگویی به سؤالات، بررسی مشکلات و شکایت‌های مشتری‌ها
3. تعیین هدف فروش دوره‌ای، تلاش برای دستیابی به هدف و بررسی سودآوری محصولات و خدمات
4. طرح راه‌حل، تغییر در محصول، خدمات و خط مشی‌ها با بررسی روند فروش، نیاز بازار و شناسایی تمایلات مشتری‌ها
5. نظارت به جایگاه سازمان در رقابت با سازمان‌های رقیب با جمع آوری اطلاعات فعلی بازار، قیمت‌گذاری‌ها، محصولات جدید و تحولات رقبا
6. ارائه گزارش از فعالیت‌ها و نتایج روند فروش به مدیر مربوطه
7. مطابقت دادن سفارشات را با لیست قیمت‌ها و موجودی انبار
8.نگه‌داری و طبقه‌بندی اطلاعات مشتریان، فاکتورها و سوابق فروش در هر منطقه
9.به روز کردن دانش بازرگانی، ارتباط با مشتری و اطلاعات محصول

مهارت‌های موردنیاز برای شغل کارشناسی فروش

 

مهارت‌های مذاکره و فروش به منظور تأثیرگذاری بر مخاطب و خریدار احتمالی، ارتباط با مشتری، دانش محصول، دانش فنون و روش‌های بازرگانی، شم تجاری خوب، ابتکار و اشتیاق، مهارت‌های برنامه‌ریزی و سازماندهی، مدیریت بودجه و گزارش‌نویسی همگی از مهارت‌های موردنیاز برای موفقیت در شغل کارشناس فروشه.

فارغ‌التحصیل‌های رشته‌هایی مثل مدیریت بازرگانی در صورت ورود به حوزه فروش از نظر تخصصی و شناخت بازار و نحوه مذاکره و سایر موضوعات مرتبط از آمادگی تئوریک بیشتری نسبت به بقیه رشته‌ها برخوردارن اما فروشندگی ابعاد گسترده و پیچیده‌ایی داره که به جز تحصیلات و مهارت‌های دانشگاهی نیاز به توانایی‌های ذاتی در برقراری ارتباط، مذاکره و قانع کردن افراد داره و همه علاقه‌مندها در صورت داشتن این مهارت‌ها می‌تونن وارد این شغل بشن و موفقیت کسب کنن.

 

برای مشاهده هزاران آگهی استخدام کارشناس فروش کلیک کن

مطالب مرتبط

کارمند باشیم یا کارمند نباشیم؟

معرفی شغل کارگر فنی

نظرات

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

آشنایی با شغل کارشناس تولید محتوا

آشنایی با شغل کارمند بیمه