در هنگام نوشتن رزومه این کارها را انجام ندهید

  • شنبه 01 مرداد 1401 - ساعت 13:05
۳ دقیقه زمان لازم برای مطالعه

از بکار بردن «من» در رزومه‌تان بپرهیزید و درباره توانایی‌هایتان اغراق نکنید. بزرگنمایی و تعریف کردن از خود نشان دهنده تازه‌کار بودن و تجربه پایین شماست. کارفرما با دیدن مدارج تحصیلی و تجربیات کاری‌تان می‌تواند قابلیت‌های شما را تخمین بزند و باقی موارد را در جلسه مصاحبه جویا می‌شود. بنابراین نیازی نیست در رزومه به تعریف کردن از خودتان بپردازید

رزومه یک سند متنی است که مختصر و مفید به بیان مهارت‌های شما می‌پردازد اما خود رزومه نویسی یک مهارت است. توانایی که حتی می‌توانید آن را در اختیار دیگران قرار دهید و از آن کسب درآمد داشته باشید. در پست‌های قبلی وبلاگ کارپیشه به برخی از نکات لازم برای رزومه نویسی اشاره کرده بودیم. در این مطلب قصد داریم مواردی را متذکر شویم که در نوشتن رزومه باید از انجام آنها اجتناب کنید.

رزومه جایی برای آگاهی از اطلاعات شخصی  شما نیست.

هیچ کارفرمایی علاقه مند به دانستن اطلاعات شخصی شما مثل قد، وزن، محل تولد، وابستگی سیاسی، سرگرمی‌ها یا حتی دیدن عکس‌تان نیست. درواقع این اطلاعات مبنای تصمیم‌گیری درباره شما نیستند و با وارد کردن آنها در رزومه صرفا حجم رزومه خود را زیاد کرده‌اید و اطلاعات غیرمفید به آن افزوده‌اید. حتی ممکن این سوء برداشت در خواننده رزومه ایجاد شود که شما با دادن این اطلاعات قصد وسوسه کردن وی را داشته‌اید.

اغراق نکنید.

از بکار بردن «من» در رزومه‌تان بپرهیزید و درباره توانایی‌هایتان اغراق نکنید. بزرگنمایی و تعریف کردن از خود نشان دهنده تازه‌کار بودن و تجربه پایین شماست. کارفرما با دیدن مدارج تحصیلی و تجربیات کاری‌تان می‌تواند قابلیت‌های شما را تخمین بزند و باقی موارد را در جلسه مصاحبه جویا می‌شود. بنابراین نیازی نیست در رزومه به تعریف کردن از خودتان بپردازید.

غلط املایی نداشته باشید.

وجود غلط املایی در رزومه می‌تواند تنها دلیل رد کردن آن باشد. خیلی اوقات کارفرما برای فیلتر کردن رزومه‌هایی که دریافت کرده به دنبال کوچکترین دلیل می‌گردد و وجود غلط املایی می‌تواند همین دلیل کوچک و به ظاهر کم اهمیت باشد. رزومه‌تان را بعد از نگارش مرور کنید و اگر درباره املای کلمه خاصی شک دارید از گوگل کمک بگیرید. وجود غلط املایی نشانه بی‌تفاوتی و عجول بودن شماست.

محاوره‌ای صحبت نکنید.

رزومه یک فایل رسمی است و لحن نگارش آن نیز باید رسمی و سازمانی باشد. از نوشتن جملات با لحن محاوره‌ای جدا خودداری کنید. لحن محاوره‌ای نه‌تنها غیرحرفه‌ای بودن شما را نشان می‌دهد بلکه حس ایجاد یک رابطه خودمانی نابجا به خواننده القا می‌کند. بنابراین رزومه خود را با لحن رسمی بنویسید و اگر لازم است دراین‌باره از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

پاراگراف‌های طولانی جایی در رزومه ندارند.

یک اصل مهم در نگارش رزومه، مختصر و مفید بودن آن است. هیچ کارفرمایی حوصله خواندن پاراگراف‌های طولانی در رزومه شما را ندارد.  بهتر است ضمن اینکه چیزی را از قلم نمی‌اندازید، همه چیز را به‌صورت بولت وار بیان کنید. کارفرما باید بتواند با حرکت دادن چشم روی رزومه شما همه اطلاعات مورد نیازش را برداشت کند. بنابراین نامه ننویسید و به وقت خودتان و گیرنده رزومه احترام بگذارید.

این‌ها بخشی از مهمترین نبایدهای یک رزومه خوب هستند. موارد بیشتری نیز می‌توان به این فهرست اضافه کرد اما رعایت همین چند مورد ساده می‌تواند چند درجه روی بهتر کردن کیفیت رزومه شما تاثیر بگذارد. فراموش نکنید که هر سال با توجه به تجربیات و مهارت‌هایی که کسب کرده‌اید رزومه‌تان را به‌روز کنید و همواره نکات مثبت و منفی در نگارش آن را مد نظر داشته باشید.

مطالب مرتبط

یک رزومه برنده شامل چه اطلاعاتی می‌شود؟

باید و نبایدهای نوشتن اطلاعات شخصی در رزومه

نظرات

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

در هنگام نوشتن رزومه این کارها را انجام ندهید

چند نکته مهم درباره زبان بدن در مصاحبه شغلی