چند نکته مهم درباره زبان بدن در مصاحبه شغلی

  • شنبه 25 تیر 1401 - ساعت 13:04
۴ دقیقه زمان لازم برای مطالعه

این موارد بخشی از مهمترین نکاتی هستند که باعث می‌شوند در پایان یک جلسه مصاحبه، فارغ از اطلاعات فنی و عمومی که بین شما و کارفرما منتقل شده، یک حس خوشایند از شخصیت شما در ذهن مصاحبه کننده باقی بماند. برای آمادگی قبل از جلسه‌ی مصاحبه این مطلب را کامل بخوانید.

بیایید از همین اول یک روز خوب را تصور کنیم. رزومه‌ای که هفته قبل ارسال کرده بودید توسط کارفرما پذیرفته شده و شما برای پسفردا دعوت به مصاحبه حضوری شده‌اید. شاید تا به حال مصاحبه‌های کاری زیادی رفته باشید که برخی به درخواست کارفرما ادامه پیدا نکرده و بعضی نیز به میل شما متوقف شده‌اند. در مواردی که کارفرما تمایل به ادامه جلسات مصاحبه نداشته فکر می‌کنید چه دلایلی منجر به این تصمیم شده است؟ درست حدس زدید، یکی از این دلایل احتمالا به ضعف در رعایت زبان بدن مناسب از طرف شما برمی‌گردد.

در این مطلب به چند مورد مهم در مورد زبان بدن اشاره می‌کنیم که می‌تواند حین جلسه مصاحبه تاثیر مطلوبی روی ذهنیت مصاحبه کننده از شما بگذارد.

  • دست دادن

موقع دست دادن سعی کنید خونسرد به نظر برسید، لبخند روی لب داشته باشید و با شخص روبرو ارتباط چشمی برقرار کنید.

البته به یاد داشته باشید که بهتر است اول طرف مقابل دستش را به سمت شما دراز کند. بنابراین شما پیش قدم نشوید. هنگام دست دادن، دست طرف مقابل را نه خیلی سفت و محکم بفشارید و نه ضعیف و شل باشید. دست دادن با یک نیروی مناسب نشان دهنده اعتماد به نفس شماست. همچنین به این نکته مهم دقت کنید که به هیچ وجه دستتان عرق کرده یا خیس نباشد.

  • نشستن روی صندلی

موقع نشستن روی صندلی بهتر است لباس شما صاف و آراسته باشد و از قوز کردن به شدت خودداری کنید. خودتان را در مرکز صندلی نگه دارید، به طرفین متمایل نشوید و هرچقدر هم که صندلی راحت بود روی آن لم ندهید. صاف نشستن روی صندلی تصویری از یک فرد محکم و با اراده از شما بجا می‌گذارد و در وجهه شما تاثیر قابل توجهی دارد. وقتی طرف مقابل در حال صحبت کردن است کمی به سمت جلو متمایل شوید اما شانه‌های خودتان را صاف نگه دارید.

  • ارتباط چشمی

سعی کنید در تمام زمان مصاحبه ارتباط چشمی خودتان را با مصاحبه کننده حفظ کنید. این موضوع نشانه قابل اعتماد بودن شماست و به مصاحبه کننده حس شنیده شدن و دریافت دقت کافی از سمت شما را گوشزد می‌کند. وقتی ارتباط چشمی را با فرد روبرو قطع می‌کنید یا سرتان به پایین یا اطراف متمایل می‌شود، اینطور به نظر می‌رسد که مضطرب هستید یا در صحبت‌های خود صداقت کافی ندارید. البته سعی کنید این ارتباط چشمی حالت زل زدن پیدا نکند و طبیعی و صمیمانه به نظر برسد.

  • تعادل و حفظ آرامش

در جلسه مصاحبه از تکان خوردن‌های زیاد بخصوص حرکت دادن مداوم پاها یا دست‌ها خودداری کنید. این نمایانگر استرس شماست بنابراین بهتر است تعادل و آرامش خودتان را حفظ کنید و با تکان‌های بی‌جا حواس طرف مقابل را پرت نکنید.

  • ریتم تنفس

ریتم صحیح نفس کشیدن ارتباط مستقیمی با حفظ آرامش و کاهش استرس شما دارد. سعی کنید گاهی در طول جلسه نفس عمیق بکشید و با این کار ضربان قلب خودتان را پایین نگه دارید. اگر لازم است ریتم نفس کشیدن را از قبل تمرین کنید. حفظ آرامش به شما کمک می‌کند که موقع صحبت کردن تپق نزنید و جملات را شمرده و محکم بیان کنید.

  • حرکت‌های سر

وقتی طرف مقابل در حال صحبت کردن درباره نکته مهمی است کمی سرتان را به سمت راست یا چپ متمایل کنید. این کار باعث می‌شود که یکی از گوش‌های شما به سمت گوینده متمایل شود و نشان دهد که به صحبت‌های وی دقت می‌کنید. همچنین تایید صحبت‌های فرد روبرو با حرکت سر احساس خوشایندی را در گوینده ایجاد می‌کند و میزان احترام شما را به مصاحبه کننده مشخص می‌کند.

  • تن صدا

تن صدای یکنواخت و خطی باعث خستگی و کسل شدن شنونده می‌شود. سعی کنید موقع صحبت درباره موضوعات مختلف تن صدای متفاوتی داشته باشید تا توجه شنونده را بیشتر به خودتان جلب کنید.

  • محل مناسب کیف و گوشی

به هیچ وجه کیف دستی یا کوله پشتی خودتان را روی میز نگذارید. محل کیف روی زمین نزدیک به صندلی شماست. همچنین گوشی موبایل را در حالت سایلنت قرار دهید و صفحه آن را به سمت میز برگردانید تا روشن و خاموش شدن نمایشگر باعث حواس پرتی شما و فرد روبرو نشود. فراموش نکنید که نگاه کردن به ساعت مچی می‌تواند نشان دهنده خستگی شما از جلسه باشد. بنابراین برای جلوگیری از ایجاد این احساس در مصاحبه کننده از نگاه کردن بی‌موقع به ساعت مچی خودداری کنید.

  • خداحافظی

در پایان جلسه و خداحافظی لبخند بزنید و آرامش خودتان را حفظ کنید. باز هم برای دست دادن پیش قدم نشوید و سعی کنید با قدم‌های شمرده و یک خداحافظی گرم از اتاق خارج شوید و درب را آهسته ببندید.

این موارد بخشی از مهمترین نکاتی هستند که باعث می‌شوند در پایان یک جلسه مصاحبه، فارغ از اطلاعات فنی و عمومی که بین شما و کارفرما منتقل شده، یک حس خوشایند از شخصیت شما در ذهن مصاحبه کننده باقی بماند. قطعا موارد بیشتری را می‌توان به این فهرست اضافه کرد و به جزئیات بیشتری پرداخت. شما هم نظرتان را درباره این نکات و تجربه‌های خوب یا بدی که از جلسه‌های مصاحبه شغلی داشته‌اید در قسمت کامنت‌های این پست برای ما و دیگر مخاطبان کارپیشه بنویسید.

مطالب مرتبط

یک رزومه برنده شامل چه اطلاعاتی می‌شود؟

باید و نبایدهای نوشتن اطلاعات شخصی در رزومه

نظرات

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

در هنگام نوشتن رزومه این کارها را انجام ندهید

چند نکته مهم درباره زبان بدن در مصاحبه شغلی