چطور در مصاحبه شغلی مجازی موفق باشیم؟

  • یکشنبه 30 آذر 1399 - ساعت 14:09
10 دقیقه زمان لازم برای مطالعه

امروزه پیشرفت فناوری، شیوع ویروس کرونا و ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی باعث شده کارفرماها برای استخدام افراد، به ‌جای مصاحبه‌های کاری سنتی، از مصاحبه شغلی مجازی استقبال کنن. این یک فرصت منحصر به فرد برای دیدار کارفرما و کارجو بدون ترک خونه و استرس‌های جلسه حضوری مصاحبه‌اس.

استخدام مجازی چیست؟
استخدام مجازی رویدادیه که کارفرماها در قالب‌های گروهی و فردی با کارجو به صورت مجازی مصاحبه می‌کنن. در حال حاضر بیشتر کارفرماها دارن به رویدادهای مجازی علاقه بیشتری نشون می‌دن به خصوص مصاحبه‌های شغلی مجازی، چون این جلسات نه تنها به فاصله‌گذاری اجتماعی در دوران پاندمی کرونا کمک می‌کنه بلکه هزینه‌های بخش منابع انسانی رو کاهش می‌ده، امکان مصاحبه با افرادی که در یک شهر دیگه هستن رو مهیا می‌کنه و به طرز قابل‌توجهی به روند مصاحبه سرعت می‌بخشه. به طور کلی رویداد مصاحبه استخدامی حاوی اطلاعات مهمی هم برای کارفرما و هم برای کارجوه. در این جلسه کارجو متوجه می‌شه که در همین یک جلسه استخدام یا عدم‌استخدامش مشخص می‌شه یا این جلسه اولین مصاحبه از سری مصاحبه‌های استخدامیه. همچنین در این جلسه الزامات شغل موردنظر مثل مدارک موردنیاز، شرایط شغلی یا سایر جزئیات مطرح می‌شه که به شما کمک می‌کنن تا تصمیم بگیرین این شغل مناسب شما هست یا نه.

در مصاحبه شغلی مجازی چه سؤالاتی پرسیده می‌شه؟

نکات کلیدی که برای مصاحبه مجازی باید رعایت کنیم.

نکات کلیدی که برای مصاحبه مجازی باید رعایت کنیم.

1.قبل از مصاحبه درباره شرکت تحقیق کنید.

رویدادهای استخدام مجازی برای کارفرماها طراحی شده تا در مدت زمان کوتاهی از راه دور چند کارجو رو ارزیابی کنن. تحقیق در مورد شرکت قبل از مصاحبه به شما کمک می‌کنه تا بین کارجوها متمایز باشید. به لطف پیشرفت تکنولوژی، شما برای تحقیق هم نیازی ندارین که از خونه خارج بشین. صفحه‌های شرکت کارفرما رو در دنیای مجازی پیدا کنید و در مورد زمینه کاری، نحوه کار، موفقیت‌های سازمان و کارمندان فعلی و سابق سازمان مطالعه کنید.

2.رزومه‌تون رو به روز کنید.

قبل از مصاحبه رزومه‌تون رو بررسی کنید تا مطمئن بشین که موارد مرتبط با شغل مورد مصاحبه رو در رزومه ذکر کردین. در نظر بگیرین که چطور شرایط شغل موردنظر با شرایط، مهارت و تجربه شما مطابقت داره سپس در رزومه‌تون تغییراتی ایجاد کنید تا کارفرما به راحتی متوجه بشه که سوابق شما برای سمت موردنظرش مناسبه.

3.پاسخ‌های احتمالیتون رو تمرین کنید.

مصاحبه‌های مجازی ممکنه کوتاه‌تر از مصاحبه‌های حضوری باشن. خلاصه‌ای از جواب‌هاتون به سؤال‌های احتمالی رو (در یک دقیقه یا کمتر) تمرین کنید تا بتونید تمام موارد مهمی که مدنظرتون هست رو در کوتاهترین زمان ممکن با کارفرماها در میون بذارید.

4.انتخاب جای مناسب برای مصاحبه

روز مصاحبه شما مسئول پیدا کردن مکانی بی سرو‌صدا با اتصال به اینترنت خوب و پرسرعت و تهیه رایانه، لپ‌تاپ یا دستگاهی با قابلیت اتصال به دوربین هستید. قبل از مصاحبه این ‌لیست رو چک کنید:
– با قفل کردن درب یا هشدار دادن به بقیه افراد خونه مطمئن بشین که مزاحمتی برای مصاحبه‌تون ایجاد نمی‌شه.
– فضای میز جلوی دستتون رو برای یادداشت برداری و آرامش خودتون خلوت کنید.
– یک نسخه از رزومه و سایر یادداشت‌هاتون رو برای مرور آماده داشته باشید.
– یک لیوان آب روی میز در دسترستون قرار بدین.
– از سالم بودن خط اینترنت، دوربین و بلندگو اطمینان پیدا کنید و مطمئن بشین که در پس‌زمینه سیستم، فایلی بارگیری نمی‌شه. پنجره‌ها یا برنامه‌هایی که در رایانه نیاز ندارید رو ببندید.
– تلفنتون رو در حالت بی‌صدا قرار بدین.
– بررسی کنید که پس‌زمینه پشت سرتون مرتب و بدون نامنظمی باشه تا حواس مخاطب رو پرت نکنه.

5.انتخاب لباس مناسب

همونطور که برای مصاحبه حضوری باید لباس رسمی بپوشین، در مصاحبه مجازی هم انتخاب لباس رسمی و مرتب یک نکته مهمه. قبل از مصاحبه در مورد فرهنگ و نوع سازمان تحقیق کنید تا ایده مناسبی برای استایلتون داشته باشین. اگرچه به احتمال زیاد مصاحبه‌کننده فقط نیمه بالایی شما رو می‌بینه، ولی در صورت نیاز به ایستادن به هر دلیلی، برای پایین تنه‌تون هم لباس مناسب انتخاب کنید.
برای اینکه در دوربین جلوه خوبی داشته باشین، از رنگ‌ها و الگوهای روشن خودداری کنید و در عوض رنگ‌های ملایم و خنثی انتخاب کنید. در صورت پوشیدن کروات هم از طرح‌های شلوغ دوری کنید. اگر از عینک استفاده می‌کنید، نور اتاق را تنظیم کنید تا از بازتاب لنزها کاسته بشه. دوربین رو در جایی قرار بدین که تصویرتون در مرکز صفحه قرار بگیره و مجبور باشین سرتون رو کمی به سمت بالا نگه دارین.

6.از زبان بدن استفاده درست کنید.

همانطور که می‌دانید ارتباط چشمی در مصاحبه حضوری بسیار مهمه و شما باید در مصاحبه مجازی هم، همون سطح توجه رو منتقل کنید. وقتی به سوالی پاسخ می‌دین، از نگاه کردن مستقیم به تصویر مصاحبه‌گر روی صفحه خودداری کنید. در عوض، نگاهتون رو به لنز دوربین معطوف کنید. به این صورت، چشم‌های شما با چشم مصاحبه‌کننده در انتهای دیگه همسو می‌شه و وقتی در حال گوش دادن هستید، می‌تونید به صفحه نمایشگر نگاه کنید.
در طول مصاحبه، سطح انرژی خوبی داشته باشین و خوش بینی رو با زبان بدنتون منتقل کنید. یکی از راه‌های دستیابی به این هدف داشتن وضعیت بدنی خوبه. در حالی که کمر صاف و شانه‌هاتون بازه روی صندلی بشینید. پاهاتون رو روی زمین قرار بدین و دست‌هاتون رو روی پاتون یا روی میز بذارین و زمانی که در حال گوش دادن هستید، برای بهتر ارتباط برقرار کردن سرتون رو تکون بدین و لبخند بزنید. در حالی که دستتون رو نزدیک بدنتون نگه داشتید، از حرکات دست به موقع هم استفاده کنید ولی از حرکت دادن بیش از حد بدن و دست‌هاتون که باعث دور شدن شما از سیستم می‌شه خودداری کنید.

7.خودتون رو برای انتظار کشیدن آماده کنید.

مصاحبه مجازی ممکنه برای چندین نفر در یک روز برنامه‌ریزی بشه و این موضوع به این معنیه که ممکنه، لازم باشه مدتی رو منتظر نوبتتون بمونید. در مدت زمان انتظار سرتون رو با مواردی که به شما کمک می‌کنه آروم، راحت و پرانرژی بمونید، گرم کنید. می‌تونید زمان انتظارتون رو به مطالعه کتاب یا مجله بگذرونید یا رزومه‌تون رو برای اطمینان از مرتب بودن و ذکر موارد برجسته‌ای که نشان می‌ده شما برای این سمت ایده‌آل هستین، بررسی کنید.

8.برنامه جایگزین داشته باشین.

وقتی سرو کارمون با تکنولوژيه، همیشه احتمال بروز مشکل وجود داره. پس بهتره برای هر مشکل احتمالی یک برنامه دوم داشته باشین.
در صورت قطعی تصویر یا صدا: قبل از مصاحبه، از مصاحبه‌کننده شماره تلفنی درخواست کنید تا در صورت بروز مشکلات فنی بتونید بهشون دسترسی پیدا کنید. اگر ویدیو یا صدا قطع شد، با مصاحبه کننده تماس بگیرین. عذرخواهی کنید و بپرسید که آیا می‌شه مصاحبه را از طریق تلفن ادامه داد یا اگر ممکنه برنامه‌ریزی مجددی برای مصاحبه انجام بشه.
در صورت قطع شدن مکالمه به علت سروصدا: اگر سر و صدا (آژیرها، ساخت و سازها و غیره) مصاحبه ویدیویی شما رو قطع کرد، از وقفه پیش اومده عذرخواهی کنید و برای چند لحظه صدای میکروفونتون رو در حالت کم یا بی‌صدا قرار بدین.
در صورت ورود غیرمنتظره افراد به اتاق: اگر هنگام مصاحبه اعضای خانواده، هم‌خونه یا حیوانات خانگی وارد اتاق شدند، از مصاحبه‌کننده عذرخواهی کنید، میکروفونتون رو بی صدا و دوربین رو خاموش کنید و بعد برای مقابله با وقفه پیش اومده قدم بردارین و حتما قبل از شروع دوباره مصاحبه، از امنیت اتاق اطمینان پیدا کنید.

9.بعد از مصاحبه پیگیری کنید.

بعد از تموم شدن مصاحبه، از مصاحبه‌کنندها آدرس ایمیلشون رو درخواست کنید و براشون ایمیل ارسال کنید. این یک روش ساده و مؤدبانه برای تشکر کردن از وقتیه که به شما اختصاص داده شده و ممکنه به شما کمک کنه از نامزدهای دیگه برای این شغل، متمایز بشین و در خاطر مصاحبه‌کننده‌ها بمونید.

 

9 نکته مهم که برای موفقیت در مصاحبه شغلی مجازی باید بدانیم

دنبال کار می گردی؟در هر جای ایران که زندگی می‌کنین تو کارپیشه براتون کار هست. کلیک کن

مطالب مرتبط

یک رزومه برنده شامل چه اطلاعاتی می‌شود؟

باید و نبایدهای نوشتن اطلاعات شخصی در رزومه

نظرات

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

در هنگام نوشتن رزومه این کارها را انجام ندهید

چند نکته مهم درباره زبان بدن در مصاحبه شغلی