یک رزومه برنده شامل چه اطلاعاتی می‌شود؟

  • شنبه 29 مرداد 1401 - ساعت 10:05
۳ دقیقه زمان لازم برای مطالعه

فراموش نکنید که ساختار یک رزومه کارآمد با میزان سوابق شما و شغل مورد نظرتان نسبت مستقیم دارد. رزومه با پیکربندی مناسب خود می‌تواند ارائه بی‌نقصی از شما به خواننده آن داشته باشد. رزومه‌ای که ساختار منسجمی دارد و شفافیت در نگارش آن رعایت شده، شما را در برابر کارفرما سربلند نگه می‌دارد و صندلی مصاحبه را برایتان رزرو می‌کند.

آیا محتوای عالی همان فاکتوری است که منجر به برنده شدن یک رزومه از بین انبوه رزومه‌های ارسالی می‌شود؟ پاسخ این سوال قطعا «بله» است اما شک نداشته باشید که وجود یک ساختار تمیز و شفاف نیز به اندازه محتوا اهمیت دارد. رزومه‌ای که ساختار آن به درستی رعایت نشده برداشت اولیه نامطلوبی از متقاضی در ذهن کارفرما ایجاد می‌کند. در این مطلب قصد داری درباره ساختار رزومه و اطلاعاتی که باید به آنها اشاره کنید صحبت کنیم.

اطلاعات شخصی

این بخش برای تمام افراد از جمله تازه کارها، حرفه‌ای‌ها و نیروهای ارشد یکسان و غیرقابل اجتناب است. اطلاعات شخصی شامل نام و نام خانوادگی، آدرس ایمیل، شماره تلفن و پروفایل لینکدین متقاضی می‌شود. این اطلاعات موارد مهمی هستند که باید از دیگر بخش‌های رزومه تفکیک شوند. اطلاعات شخصی باید کامل و کاربردی باشند و در عین حال فضای زیادی را نیز از رزومه اشغال نکنند.

خلاصه حرفه‌ای

در این بخش به شکل مختصر و مفید تجربیات و توانایی‌های حرفه‌ای فرد صاحب رزومه بیان می‌شود. تمرکز آن روی بیان مزیت‌هایی است که کارفرما با دراختیار داشتن چنین نیرویی نصیب‌اش می‌شود. این قسمت صرف نظر از میزان تجربیات فرد، درست بعد از بخش اطلاعات شخصی در رزومه قرار می‌گیرد.

حجم داده‌هایی که در این بخش ارائه می‌شود به میزان سابقه فرد بستگی دارد. اگر فرد تازه‌کار به‌شمار نمی‌رود و چند سال سابقه در کارنامه خود دارد بهتر است به ارائه تخصص‌های حرفه‌ای‌اش بپردازد. در غیر این‌صورت اگر تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده می‌تواند درباره پروژه‌های دانشجویی و سابقه کارآموزی خود صحبت کند.

مهارت‌های کلیدی

این بخش به بیان مهارت‌های مرتبط کارجو با موقعیت شغلی که برای آن رزومه فرستاده اختصاص دارد. مهارت‌های کلیدی می‌تواند شامل سافت اسکیل‌ها و هارد اسکیل‌ها (مهارت‌های نرم و سخت) کارجو باشد. سافت اسکیل‌ها معمولا شامل مهارت‌هایی مثل تونایی در برقراری ارتباط، توانایی در کار گروهی، توانایی در یادگیری و… می‌شوند. هارد اسکیل‌ها نیز به مهارت در نرم‌افزارهای تخصصی مربتط با موقعیت شغلی و هر نوع توانایی که بطور مستقیم و تخصصی به پیشبرد فرایند کاری کمک می‌کند مربوط می‌شوند. البته افرادی که برای مشاغل تکنیکال رزومه پر می‌کنند می‌توانند بخشی نیز در ادامه برای بیان جزئیات فنی بیشتر درباره مهارت‌هایشان ایجاد کنند.

سایر تجربیات

افراد ممکن است در سابقه کاری خود تجربه‌های مختلفی از مشاغل مختلف داشته باشند. در این بخش بسته به میزان ارتباط هر کدام از این سوابق به شغلی که برای آن درخواست می‌دهند، می‌توانند به برخی از آنها اشاره کنند. به عنوان مثال فردی که برای موقعیت شغلی مرتبط با دیجیتال مارکتینگ رزومه پر می‌کند، اگر قبلا در شرکتی سابقه کار در بخش منابع انسانی را داشته باشد می‌تواند در این قسمت به آن اشاره مختصری داشته باشد.

مورد دیگری که باید به آن توجه شود مدت زمان هر کدام از این سوابق است. بهتر است در مورد سوابقی که مربوط به سال‌های اخیر است به مرتبط‌ترین آنها اشاره شود. همچنین اگر فرد در یک موقعیت شغلی بیش از ۱۰ سال سابقه دارد و در آن موقعیت سنیور یا ارشد محسوب می‌شده می‌تواند در بخش سایر تجربیات به آن اشاره کند.

تجربیات داوطلبانه

چنانچه فرد در گذشته تجربه کاری داوطلبانه‌ای را پشت سر گذاشته که بابت آن دستمزدی دریافت نکرده می‌تواند در این بخش به آن اشاره مختصری داشته باشد. اما در چه صورتی این موارد می‌توانند به پربار شدن رزومه کمک کنند؟

  • درصورتی که این تجربه‌ها با شغلی که رزومه برای آن پر شده ارتباط داشته باشند.
  • در شرایطی که کارجو تجربیات کاری حرفه‌ای کمی دارد؛ به عنوان مثال به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده است.
  • و در شرایطی که بین تجربه‌های کاری حرفه‌ای فرد وقفه‌های طولانی مدت وجود دارد.
گواهینامه‌های حرفه‌ای

اگر کارجو در دوره‌های آموزشی خاصی شرکت کرده و بابت گذراندن این دوره مدرکی به وی تعلق گرفته، می‌تواند در این قسمت به آنها اشاره کند. هرچقدر که این مدارک با موقعیت شغلی مورد نظر ارتباط بیشتری داشته باشند، می‌توانند روی مثبت شدن نظر کارفرما تاثیر بگذارند.

تحصیلات آکادمیک

قسمت مربوط به تحصیلات آکادمیک به تنهایی می‌تواند وزن و عیار یک رزومه حرفه‌ای را تعیین کند. برای افرادی که سابقه کار نسبتا مناسبی دارند این قسمت در بخش‌های پایینی رزومه قرار می‌گیرد و اغلب تحصیلات رده‌های بالاتر مثل دکتری، فوق لیسانس یا لیسانس را شامل می‌شود. اما برای افرادی که تازه‌کار هستند بخش تحصیلات در قسمت‌های بالایی رزومه، قبل از بخش تجربیات و سوابق، جای می‌گیرد و می‌تواند اشاره مختصری به تحصیلات فرد در دوره دبیرستان نیز داشته باشد.

فراموش نکنید که ساختار یک رزومه کارآمد با میزان سوابق شما و شغل مورد نظرتان نسبت مستقیم دارد. رزومه با پیکربندی مناسب خود می‌تواند ارائه بی‌نقصی از شما به خواننده آن داشته باشد. رزومه‌ای که ساختار منسجمی دارد و شفافیت در نگارش آن رعایت شده، شما را در برابر کارفرما سربلند نگه می‌دارد و صندلی مصاحبه را برایتان رزرو می‌کند.

مطالب مرتبط

یک رزومه برنده شامل چه اطلاعاتی می‌شود؟

باید و نبایدهای نوشتن اطلاعات شخصی در رزومه

نظرات

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

در هنگام نوشتن رزومه این کارها را انجام ندهید

چند نکته مهم درباره زبان بدن در مصاحبه شغلی