یک رزومه خوب چه خصوصیاتی داره؟

  • سه شنبه 30 دی 1399 - ساعت 11:10
10 دقیقه زمان لازم برای مطالعه

وقتی برای مصاحبه شغلی به شرکتی مراجعه می‌کنید، شاید این جلسه اولین برخورد شما با مصاحبه‌کننده و کارفرماهای شرکت باشه ولی اولین برخورد مصاحبه‌کننده با شما نیست. اولین برخورد رزومه‌ایه که قبل از مصاحبه براشون ارسال کردین و مصاحبه‌کننده با ذهنیت قبلی که به وسیله رزومه‌ از شما ساخته، رو به روتون می‌شینه.

قطعاً قبل از جلسه مصاحبه، یک رزومه‌ کاری خوب می‌تونه یک دیدگاه مثبت از شما در ذهن کارفرما به وجود بیاره. پس رزومه نقش خیلی مهمی در روند استخدام شما داره.
نوشتن رزومه حرفه‌ای کاری دشوار و زمانبره. با این حال داشتن یک رزومه خوب، می‌تونه اولین قدم شما برای رسیدن به شغل رویایی‌تون باشه. رزومه مانند یک سند بازاریابیه که وظیفه داره منجر به مصاحبه بشه. رزومه‌های خوب با کلمات تأثیرگذار نوشته می‌شن تا شخصیت و توانایی‌های منحصر به فرد متقاضی رو منعکس کنن. اطلاعات رزومه باید مرتبط، مختصر و به روز باشن تا در طی چند ثانیه از مطالعه آن، مسئول استخدام فکر کنه که شرح کار با ویژگی‌های شما مطابقت داره. رزومه شما باید به شکلی طراحی بشه که اطلاعات مرتبط با شغل، ویژگی‌ها و تجربه‌های مرتبط شمارو برجسته کنه و نقاط ضعفتون رو بپوشونه.
اگر به دنبال موقعیت‌‌های مختلف شغلی هستین، بهتره نسخه‌های مختلفی از رزومه داشته باشین تا برای هر موقعیت، بخش مرتبط رزومه‌تون رو پررنگتر کنید.
درسته که برای نوشتن رزومه از چارچوب و قالب‌های خاصی استفاده می‌شه، با این حال مانعی برای تغییرات سلیقه‌ای متنش وجود نداره و مطمئناً رزومه شما هر چه زیباتر، مرتب‌تر و حرفه‌ای‌تر باشه، تاًثیرگذارتره.

یک رزومه خوب چه خصوصیاتی داره؟

ظاهر حرفه‌ای

با توجه به اینکه برای هر آگهی استخدامی چندین رزومه به دست کارفرما می‌رسه و کارفرما مجبوره تک به تک این رزومه‌ها رو مطالعه کنه، شما باید رزومه‌اتون اونقدر کوتاه و مفید باشه که در 1 یا نهایتاً 2 صفحه، علاوه بر ذکر دقیق مطالب و مدارک، مهارت و توانایی‌های شما رو هم بیان کنه؛ قطعاً خوندن رزومه‌های بلندتر، از حوصله کارفرما خارج هستن.
رزومه‌های خوب با استفاده مؤثر از فضای خالی، اولین تأثیر مثبت رو ایجاد می‌کنن. جملات و پاراگراف‌های کوتاه برای خوندن مناسب‌تر از متن‌های طولانی هستن. بخش‌بندی رزومه باید ساختاری منطقی داشته باشه تا به راحتی قابل فهم و مطالعه باشه.
برای نوشتن از فونت‌های ساده، استاندارد و قابل خواندن در سایز 10 الی 12 و حاشیه 0.05 تا 1 اینچ استفاده کنید. انتخاب فونت‌های فانتزی و غیر مرسوم برای نوشتن رزومه مناسب نیست، در رزومه استفاده از جدول و نمودار ممنوعه. متن روزمه باید خبری باشه، از فعل‌های گذشته، آینده و سبک داستان‌نویسی خودداری کنید. از یک نویسنده قوی بخواین رزومه شما رو از لحاظ اشتباه تایپی و دستوری تصحیح کنه. از انتخاب کاغذهای رنگی یا عکس خیره‌کننده برای رزومه خودداری کنید، مگر اینکه قصد داشته باشین برای شغلی‌هایی مثل بازیگری یا مدلینگ رزومه بفرستین.

یک رزومه حرفه‌ای با هر فرمتی که نوشته بشه باید چندین بخش اصلی رو داشته باشه.
• اطلاعات شخصی
• سوابق تحصیلی و افتخارات
• سوابق شغلی
• مهارت‌ها
•علایق جانبی

اطلاعات شخصی

در بخش اول، باید به صورت مختصر مشخصات فردی، شرایط کنونی و محل جغرافیایی‌تون رو بیان کنید. اطلاعات شخصی معمولاً شامل نام و نام خانوادگی، آدرس، تاریخ تولد، شماره تماس (تلفن ثابت و همراه) و وضعیت تأهله.

تحصیلات و افتخارات

یکی از مهم‌ترین بخش‌های رزومه‌ کاری مربوط به تحصیلات و دانش کارجویانه چون تفاوت‌ها و ویژگی‌های هر فرد در این بخش مشخص می‌شه. در رزومه‌تون مدارک تحصیلی، گواهینامه‌ها و مدارک تکمیلی به همراه نام و محل مؤسسه یا سازمانی که گواهینامه رو اعطا کرده، ذکر کنید. بعضی مواقع دانشگاه محل تحصیل، رشته و مهارت‌های عملی از نظر کارفرما یک امتیاز محسوب می‌شن. بنابراین هرچه سطح دانش و مهارت شما بالاتر باشه، احتمال موفقیت افزایش پیدا می‌کنه.

تجربه کاری

اگر قصد دارین یک رزومه حرفه‌ای بسازین، به این قسمت توجه ویژه داشته ‌باشید. در این بخش یک لیست از تجربه‌های کاریتون رو به ترتیب زمانبندی و با دقت شرح بدین. تجارب گذشته شماس که یک کارفرما رو برای ملاقات با شما قانع می‌کنه. بین بزرگنمایی و شکسته‌نفسی تعادل رو رعایت کنید. مهارت‌های اصلی که تا به حال بدست آوردین رو بدون کم و کاست شرح بدین و اگر در سازمانی یک مسئولیت ساده داشتین، با توضیح دادن مهارت‌هایی که در اون مسئولیت کسب کردین و منفعت‌هایی که این تجربه برای شما و سازمان خواهد داشت، خودتون رو از بقیه متقاضی‌ها متمایز کنین.

مهارت‌ها و علایق

هر مهارتی امتیازی برای موفقیت و متفاوت نشان دادن توانایی‌های شما از دیگرانه، این بخش مربوط به توانایی‌ها و آموخته‌های شماست که از طریق تجربه‌های داوطلبانه، برنامه‌های تحصیلی در خارج از کشور، سرگرمی‌ها یا فعالیت‌های فوق‌برنامه مرتبط با شغل، در طول دوران تحصیل، قبل و یا بعد از دانشگاه کسب کردین. مهارت‌هایی مثل گذروندن دوره‌های مختلف آموزشی، کلاس‌های زبان، کامپیوتر، الکترونیک و یا هرچیزی که به موفقیت شغلی شما کمک کنه. چنین ویژگی‌هایی جزو امتیازات برتر شما نسبت به بقیه متقاضیان محسوب می‌شه.
سعی کنید علایق و سرگرمی‌های نوشته شده در رزومه‌تون متنوع باشه تا قدرت ارتباطی شما با همه افراد در زمینه‌های کاری مختلف دیده بشه. سرگرمی‌های غیرمعمول شما هم ممکنه یک کد برای کارفرما باشه تا بتونه مزیت‌های شخصیتی شما رو در بین اون سرگرمی‌ها پیدا کنه. پس تمام سرگرمی‌ها و علایقتون رو به طور کامل ذکر کنید.

باید موقع نوشتن رزومه این نکته رو به خاطر داشته باشین که آگهی استخدامی انتخابی شما قطعاً نظر هزاران کارجوی واجد شرایط دیگه رو هم به خودش جلب کرده پس باید رزومه شما از بقیه متقاضیان متمایز باشه تا بتونید پیروز این رقابت باشید. در رزومه به وجوه تمایز خودتون با سایرین اشاره کنید.

resume

 

مطالب مرتبط

یک رزومه برنده شامل چه اطلاعاتی می‌شود؟

باید و نبایدهای نوشتن اطلاعات شخصی در رزومه

نظرات

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

در هنگام نوشتن رزومه این کارها را انجام ندهید

چند نکته مهم درباره زبان بدن در مصاحبه شغلی